Güney Afrika gettosunda bir katilin dönüşümü: Tsotsi

Tsotsi, Güney Afrika’da Apartheid rejimi sonrası pek de bir şey değişmediğini Güney Afrikalı beyaz bir yönetmen tarafından perdeye yansıtıyor. AIDS, yoksulluk ve çeteler gibi Güney Afrika’nın halen devam eden sorunları üzerine yoğunlaşan film, Johannesburg’un varoşlarında hayatta kalmak için mücadele eden genç bir Güney Afrikalı ‘katil’i konu ediyor. Psikolojik gerilim filmi olan Tsotsi, film kahramanını kendi acımasız doğası ve davranışlarının sonuçlarıyla yüzleşmeye zorluyor. Öfke ve sevgiyi birlikte işleyerek izleyiciye farklı duygular yaratmasını başaran film, Johannesburg’un varoşlarında hayatta kalma mücadelesinin görüntüsünü sunuyor.

GEÇMİŞLE YÜZLEŞMEK

On dokuz yaşındaki Tsotsi (Sokak dilinde Haydut, Gangaster gibi anlamlara gelir), gerçek adı da dahi olmak üzere tüm geçmişini geride bırakır. Başkalarına dayattığı korku ile beslenen, şefkat duygularını körelten, adı geçmişi ve geleceği için bir planı olmayan Tsotsi, küçük çetesiyle birlikte hayatta kalma çabasındadır. Ancak geçmişine ait izler peşini bırakmaz ve bu durum geçmişini öğrenmek için kendisini sıkıştıran Tsotsi’yi çete üyelerinden birini fena benzetmeye götürecek kadar hırçınlaştırır. Çete üyelerinden Boston, alkollü bir şekilde Tsotsi’ye geçmişiyle ilgili sorular yöneltir. Tsotsi hiçbir şeyi açığa vurmamakla birlikte iyiden iyiye sinirlenir. Bunun farkına varan diğer çete üyeleri Boston’u durdurmak istese de başarılı olamazlar. Boston’a saldıran Tsotsi, geçmişiyle yüzleşmemek için gece boyunca çılgınca koşar.

APARTHEID SONRASI ADALETSİZLİĞİNİN RESMİ

Gecekondu bölgesinden şehrin zengin bölgesine geçen Tsotsi, bahçe kapısını açmaya çalışan siyahi bir kadının aracını silahıyla gasp ederek uzaklaşır. Ancak arabanın arka koltuğunda henüz üç aylık bir bebek vardır ve Tsotsi kendisi için önemli bir karar vermek zorunda kalır. İlk önce uzaklaşan fakat iç dünyasıyla yüzleşerek geri dönen Tsotsi, bebeği alarak ait olduğu gecekondu bölgesine geri döner. Bebekten kimseye bahsetmeyen Tsotsi, onunla ilgilenebileceğini düşünse de baş edemez. Sürekli ağlayan bebeği beslemeyi de beceremez.

 DAVİD’İN TSOTSİ’YE DÖNÜŞÜMÜ

Bebeği olan genç bir kadının peşine düşen Tsotsi, bu ‘küçük’ sırrını kadınla paylaşır ve silah zoruyla da olsa bebeğini beslemesini ister. Genç anne Miriam, Tsotsi’den yalnızda birkaç yaş büyüktür. İşe gitmek için evinden çıkan kocası şiddete maruz kalarak öldürülmüştür. Miriam ile Tsotsi’nin ilişkileri ilerlerken, Tsotsi kendi şiddetli doğası ile yüzleşmek ve geçmişini açığa vurmak zorunda kalır. Tsotsi, bebeğine David adını verir. Evden kaçmadan önce son kez babası bu isimle seslenmiştir. David’in Tsotsi’ye dönüşümü de bu sahneyle aktarılır.

HOLLYWOOD ETKİSİ

Öte yandan Tsotsi ve God of City gibi filmlerin, Hollywood’un uluslararası pazara hakim olması nedeniyle, Amerikan kentsel getto filmlerini taklit ederek uluslararası arenada başarılı olduğu/olabileceği ifade edilmektedir.

 

Dr. Mehmet BAYDEMİR

Araştırmacı Yazar

 

Benzer filmler

Gangster Paradise: Jerusalema (2008)

Zulu (2013)

The Number (2017)

 

FİLMİN KÜNYESİ

Menşei: Güney Afrika

IMDB: 7.3

Yönetmen: Gavin Hood

Oyuncular: Presley Chweneyagae, Terry Pheto, Kenneth Nkosi, Zwnco Ngqobe, Mouthusi Magano.

Gösterim Tarihi: 31 Mart 2006

Dil: Zuluca, Xhosa, Afrikanca, İngilizce

Bütçe: 3 milyon dolar

Tür: Suç, Dram

Süre: 94 dakika

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir